Mobilne Centra Informacji Zawodowej
ZADANIA MOBILNYCH CENTRÓW INFORMACJI ZAWODOWEJ(MCIZ)
System 49 Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej (MCIZ) powstał w 2004 roku na zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy jako jedna z nowych inicjatyw II edycji Rządowego Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów "Pierwsza Praca". Mobilne Centra Informacji Zawodowej stanowią ofertę usług adresowanych szczególnie dla młodzieży powyżej 15 roku życia z terenów gdzie utrudniony jest dostęp do wszechstronnej informacji o rynku edukacyjnym i pracy, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży zamieszkującej na terenach wiejskich. MCIZ współpracują z regionalnymi i lokalnymi instytucjami związanymi z rynkiem pracy. Mobilne Centra Informacji Zawodowej:
- oferują nowoczesną, multimedialną informację: o zawodach, szkołach zawodowych, jednostkach szkolących, kursach,
- świadczą usługi dla młodzieży uczącej się oraz absolwentów w zależności od różnego rodzaju sytuacji i trudności, w jakich się znajdują,
- udzielają porad zarówno w formie stacjonarnej, jak i mobilnej z dojazdem do wszystkich zainteresowanych placówek.
Utworzone MCIZ, nowocześnie wyposażonych w zasoby informacyjne i narzędzia pracy, powinny być dostępne dla różnych grup klientów.
Mobilne Centra Informacji Zawodowej to 2-osobowe zespoły doradców zawodowych wyposażone w sprzęt komputerowy, urządzenia techniczne, narzędzia i zasoby informacji zawodowej. MCIZ, dzięki posiadaniu mikrobusów umożliwiających przejazd doradców zawodowych i transport materiałów dydaktycznych dojeżdża do różnych miejscowości odpowiednio oznakowanym mikrobusem wraz z zestawem sprzętu komputerowego i multimedialnego.
Zadania realizowane przez doradców zawodowych MCIZ polegają na:
- prowadzeniu poradnictwa zawodowego dla młodzieży w wieku 15-25 lat przede wszystkim w formie mobilnej, w tym dla:
a) bezrobotnych i poszukujących dalszych możliwości kształcenia lub wchodzących na rynek pracy i mających trudności w odnalezieniu się na nim,
b) młodzieży szkolnej - stojącej przed wyborem dalszego kierunku kształcenia lub zawodu, - udzielaniu porad zawodowych indywidualnych i grupowych z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- pomocy przy określeniu predyspozycji zawodowych, w kontekście wyboru zawodu, stanowiska pracy, kierunków kształcenia kandydatów przy wyborze zawodu i stanowiska pracy,
- udzielaniu informacji o możliwościach szkolenia zawodowego (zdobycie kwalifikacji zawodowych, doskonalenie zawodowe, podwyższenie kwalifikacji, przekwalifikowanie),
- prowadzeniu „Banku informacji” o zawodach, warunkach pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- aktualizowaniu informacji zawodowej oraz jej upowszechnianie,
- analizowaniu lokalnego rynku pod kątem dotarcia do miejscowości, gdzie dostęp do usług doradcy zawodowego jest utrudniony,
- bieżącym analizowaniu stanu bezrobocia na przypisanym terenie oraz rozpoznawanie rynku pracy na określone zawody,
- promowaniu i wdrażaniu Indywidualnych Planów Działania oraz Indywidualnego Projektu Kariery (według określonej metodologii).
- badaniu preferencji zawodowych, ocena własnych mocnych i słabych stron, wykonywaniu testów zainteresowań i uzdolnień zawodowych (m. in. Indywidualny Projekt Kariery, Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych, Narzędzia do Badania Kompetencji itp.),
- stosowaniu i upowszechnianiu nowych technologii w zakresie metod i narzędzi informacji,
- prowadzeniu poradnictwa zawodowego dla młodzieży poprzez organizowanie warsztatów tematycznych m.in. z zakresu:a) informacji o mechanizmach rządzących rynkiem pracy i zasadach poruszania się po nim,b) zdobycia umiejętności skutecznego poszukiwania i zdobywania pracy,c) motywowania młodzieży do własnej aktywności na rynku pracy,
- inspirowaniu spotkań, dyskusji i wymiany doświadczeń między poszukującymi pracy,
- współpracy z innymi podmiotami rynku pracy,
- realizowaniu przedsięwzięć z zakresu poradnictwa zawodowego i aktywnego poszukiwania pracy dla uczestników OHP oraz młodzieży ze społeczności lokalnej,
- opracowywaniu informacji i sporządzaniu sprawozdawczości z zakresu swej działalności,
- realizowaniu elementów aktywnego poszukiwania pracy polegającego na nabyciu umiejętności efektywnego poruszania się po rynku pracy przez młodzież – na podstawie podręcznika „Szukam pracy” (w zależności od potrzeb i przygotowania merytorycznego doradców zawodowych mogą to być warsztaty w formie pełnej, skróconej, lub zajęcia grupowe wykorzystujące metodologię przedstawioną w podręczniku),
- nawiązywaniu współpracy z instytucjami w zakresie określenia potrzeb młodzieży.
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Ciechanowie
ul. Orylska 3A
06-400 Ciechanów
06-400 Ciechanów
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Ostrołęce
ul. Zawadzkiego 1A
07-410 Ostrołęka
07-410 Ostrołęka
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Płocku
ul. Zygmunta Padlewskiego 5/pawilon 120A
09-402 Płock
09-402 Płock
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Radomiu
ul. Kraszewskiego 1/7
26-600 Radom
26-600 Radom
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Siedlcach
ul. Rynkowa 22 lok. 4
08-110 Siedlce
08-110 Siedlce
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Warszawie
ul. Puławska 234
02-670 Warszawa
02-670 Warszawa