Zadania z zakresu doradztwa zawodowego realizowane są poprzez Mobilne Centra Informacji Zawodowej i Młodzieżowe Centra Kariery.
W jednostkach tych pracują - doradcy zawodowi.
Działalność tych jednostek ukierunkowana jest na wspomaganiu uczestników i absolwentów OHP oraz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym w wieku 15-25 lat w dokonywaniu trafnych wyborów edukacyjnych i zawodowych, organizowaniu doradztwa indywidualnego i grupowego, oraz pomoc w procesie przejścia z etapu edukacji do pracy i usamodzielnienia się na rynku pracy. Doradcy zawodowi udzielają porad w formie stacjonarnej , oraz wyjazdowej. Współpracują także z wychowawcami , pedagogami, psychologami, oraz innymi specjalistami pracującymi w OHP , a także nauczycielami specjalistami zatrudnionymi w podmiotach publicznych i niepublicznych w obszarze edukacji i rynku pracy.
Jednostki doradztwa zawodowego oferują usługi z zakresu:
- informacji i poradnictwa zawodowego,
- planowania ścieżki edukacyjno- zawodowej,
- aktywnego poruszania się po rynku pracy,
- sporządzania dokumentów aplikacyjnych,
- przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej,
- podstaw prawa pracy,
- treningu umiejętności miękkich,
- wiedzy na temat zakładania własnej działalności gospodarczej;
Ich działania charakteryzują się:
- bezpłatnością-wszystkie usługi świadczone przez OHP są bezpłatne, łącznie
z kosztami szkoleń zawodowych;
- powszechną dostępnością -usługi rozwoju zawodowego dostępne są dla uczestników i absolwentów OHP, młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym od 15 do 25 roku życia) ;
- mobilnością – wynikająca z funkcjonowania MCIZ , którzy docierają do miejscowości , gdzie dostęp do usług rozwoju zawodowego jest ograniczony lub niemożliwy;
- lokalnością -jednostki funkcjonują nie tylko w dużych miastach (CEiPM), ale także w małych miejscowościach (MCK) ;
- ścisłą współpracą z otoczeniem – nawiązywana w celu dotarcia do różnych grup odbiorców i uatrakcyjnienia oferty, np. samorządy, pracodawcy, inne instytucje i organizacje działające na rzecz młodzieży;
- wypracowanymi, jednolitymi standardami funkcjonowania, wyposażenia jednostek oraz świadczenia usług;
- wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik w pracy z młodzieżą;
- otwartością na klienta – zapewnienie warunków pełnej dostępności do usług; zapewnienie odpowiednich warunków świadczenia usług; nieograniczona ilość spotkań, zapewnienie anonimowości i niezależności w korzystaniu z usług;
- ułatwieniem kontaktów z pracodawcami - -poprzez organizacje targów i giełd pracy, prelekcji i wycieczek w zakładach pracy i przedsiębiorstwach, oraz organizacje imprez edukacyjno – kulturalnych w środowiskach lokalnych;
- zwiększonym zaangażowaniem pracowników CEiPM w kształtowanie wśród młodzieży otwartych postaw na rozwój własnej osobowości , edukację ustawiczna, oraz planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej;
- współpracą z lokalnymi pracodawcami i przedsiębiorcami w zakresie szkoleń i refundacji wynagrodzeń młodocianych oraz zatrudnienia;
- równością w dostępie do usług bez względu na narodowość, płeć, wyznanie, przynależność do organizacji politycznych i społecznych i inne okoliczności.