14 lutego odbyło się seminarium zorganizowane przez Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Ciechanowie, którego partnerem była Szkoła Podstawowa im. 11 Pułku Ułanów Legionowych w Gumowie. Doradczyni zawodowa - Pani Ilona Trzcińska, oraz specjalistka do spraw rozwoju zawodowego - Pani Barbara Sadowska, spotkały się z pedagogiem szkoły i rodzicami uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej oraz klas gimnazjalnych. Głównym założeniem spotkania było przedstawienie ofert kształcenia na terenie powiatu ciechanowskiego oraz ukazanie roli rodzica jako mentora w trafnym wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej dziecka. Prowadzące podkreśliły, podczas prelekcji, istotną role rodzica, opiekuna oraz kadry pedagogicznej w całym procesie doradczym. Nie jeden rodzic ucznia kończącego szkołę zastanawia się, jak wesprzeć swoje dziecko dokonujące pierwszego wyboru związanego z jego przyszłą karierą, a dla samego nastolatka – to trudna decyzja. Planowanie przyszłości dziecka powinno odbywać się w trzech etapach. Etap pierwszy to - poznanie siebie, czyli zidentyfikowanie własnych zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji. Etap drugi, z kolei - to poznanie świata edukacji i pracy, czyli profili kształcenia, oraz świata zawodów których wyuczenie daje szanse na znalezienie zatrudnienia. Ostatni z etapów zaś, to - planowanie kariery poprzez wykorzystanie posiadanych informacji, umiejętne planowanie i podejmowanie decyzji, poznanie metod poszukiwania pracy oraz stworzenie własnego portfolio pod przewodnictwem doradcy zawodowego i specjalisty do spraw rozwoju zawodowego. Prowadzące seminarium podkreślały, że uczeń odpowiednio przygotowany do wyboru szkoły i zawodu , nie boi się samodzielnie i świadomie podjąć decyzję co do własnej przyszłości, ma ogólną orientację zawodową, a także posiada właściwą wiedzę o systemie szkolnictwa. Aby te czynniki miały racje istnienia i zasadność funkcjonowania - rola rodzica w całym tym procesie ma ogromne znaczenie. To głownie na nich spoczywa odpowiedzialność za wzbudzania motywacji i uwypuklenia głównego nurtu zainteresowań własnego dziecka oraz wspieranie i kibicowanie w wyborze odpowiedniej szkoły ponadgimnazjalnej.