27 listopada pracownicy MCiZ Siedlce przeprowadzili z młodzieżą Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach warsztaty dotyczące motywacji i motywowania. Młodzież z pomocą specjalistów z CEiPM starała się poznać czym jest motywacja, oraz czy faktycznie jest przydatna i jakie narzędzia sprzyjają jej pobudzeniu. Młodzi ludzie sprawnie sformułowali definicję motywacji - jako siły, dzięki której możemy zdziałać więcej, szybciej i lepiej. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie stwierdzili, że ludzie którzy są zmotywowani chętniej podejmują wyzwania i osiągają założone cele. Wszyscy słuchacze zauważyli także istotne różnice w źródle pochodzenia owej siły, w związku z czym wyróżniono dwa typy motywacji - wewnętrzną – w przypadku której siła i działanie drzemie w nas samych oraz wynika tylko i wyłącznie z naszej inicjatywy, oraz zewnętrzną - związaną z inspirowaniem do działania przez czynniki takie jak: środki finansowe, uznanie i szacunek, pochwałą. Człowiek wykazujący cechy zmotywowanego wewnętrznie pracuje z zaangażowaniem i nie potrzebuje motywacji od innych. Potrafi myśleć elastycznie, jest kreatywny i otwarty, stale szuka satysfakcji z efektów swoich działań. Motywacja zewnętrzna natomiast, to wszelkie czynniki pochodzące od otoczenia i od innych ludzi. Powszechnie wiadomo, że spotykamy szeroki wachlarz narzędzi, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych. Z reguły osoby będące podmiotem motywacji zewnętrznej są nastawione na cel i rezultat, często biorą udział w sztucznej rywalizacji, są mało autonomiczne, podatne na zdanie innych, na wpływ otoczenia, z własnej inicjatywy rzadko podejmują się czegokolwiek a gdy już podejmą pewne działanie nie odczuwają satysfakcji i z reguły towarzyszy im brak poczucia sensu i spełnienia. Większość ludzi łączy w sobie cechy obu rodzajów motywacji i w związku z tym znajomość czynników motywujących i własnego motywacyjnego profilu jest bardzo ważna. Ta wiedza – o ile zostanie dobrze wykorzystana- przyniesie wymierne efekty i pomoże odnieść sukces w każdej sferze życia. Młodzi ludzie uczestniczący w spotkaniu mieli szansę przećwiczyć także praktycznie zagadnienia związane z motywacją zaproponowane i przygotowane dla nich przez prowadzące. Wyniki ćwiczeń były dla młodzieży zaskakujące, ponieważ zobaczyli, że nie zawsze ich wizje związane z motywacją - chociażby do nauki - przekładają się na zaprojektowanie własnej ścieżki edukacyjno – zawodowej.