Strona główna  >   Lista aktualności   >   Poznajemy tajniki komunikacji interpersonalnej

Poznajemy tajniki komunikacji interpersonalnej

Poznajemy tajniki komunikacji interpersonalnej
Każdy z nas w codziennym życiu za pomocą słów i gestów przekazuje sobie wiele informacji. Naturalnym i najbardziej znanym sposobem porozumiewania się jest rozmowa,  czyli komunikacja interpersonalna, którą  najprościej można wyrazić i przedstawić w postaci schematu:

NADAWCA – KOMUNIKAT – ODBIORCA

Schemat  ten przedstawia bardzo ogólny obraz komunikacji interpersonalnej. W szerszym aspekcie możemy przedstawić definicję komunikacji interpersonalnej jako wymianę komunikatów (językowych i niejęzykowych) między co najmniej dwoma osobami w celu przekazania myśli, uczyć itp., który polega na przekazywaniu i odbieraniu komunikatów. Pełny proces komunikowania się powinien odbywać się w dwóch kierunkach. Można więc określić komunikację interpersonalną jako podejmowanie w określonym kontekście sygnałów werbalnych i niewerbalnych, aby osiągnąć dobre współdziałanie.


Komunikacja interpersonalna odbywa się na trzech poziomach:

- poziom faktyczny -  swobodne rozmowy z osobami słabo znającymi się,
-poziom instrumentalny – osoby są zainteresowane w procesie osiągnięciem porozumienia mimo odmiennych poglądów,
- poziom afektywny – występuje gdy w procesie komunikowania się wymagana jest dobra znajomość uczestników, gdzie w celu wzajemnego poznania się osoby te ujawniają swoje emocje i wartości.

Elementy procesu komunikowania się:

- kontekst – są to warunki, w którym odbywa się proces komunikowania,
-uczestnicy - w procesie komunikacji występuje nadawca i odbiorca, którzy odgrywają wymienne role,
- komunikat – to wiadomość pomiędzy nadawca a odbiorca,
-  kanał – to droga przekazu wiadomości,
- szumy – to zakłócenia jakie występują w komunikacji,
- sprężenie zwrotne – to reakcja odbiorcy na komunikat.

Do najbardziej znanych rodzajów komunikacji interpersonalnej zalicza się:
- komunikacja werbalna
- komunikacja pozawerbalna bądź niewerbalna
- komunikacja pośrednia

Zazwyczaj komunikacja werbalna i niewerbalna występują razem i uzupełniają się. W dużym skrócie komunikacja werbalna to słowa. Niewątpliwą zaletą jest fakt, iż daje możliwość bezpośredniego i dość precyzyjnego budowania przekazu. Natomiast komunikacja niewerbalna to gesty, postawa ciała, mimika, tiki i drobne gesty, które mimowolnie wykonujemy, ale również nasz wygląd, strój, ton głosu, zapach, kontakt wzrokowy, kontakt fizyczny, dotyk, dystans między nadawcą a odbiorcą Mamy również dość powszechny rodzaj komunikacji jakim jest komunikacja pośrednia, która odbywa się w sytuacji braku bezpośredniego kontaktu na linii nadawca – odbiorca. Ten rodzaj komunikowania się jest skokiem cywilizacyjnym, ale niestety ten rodzaj ogranicza nas do tego,  żeby konstruować proste i jednoznaczne komunikaty by uniknąć wprowadzenia nieporozumień oraz niedomówień.

Warto wiedzieć!

Umiejętności komunikacyjnych uczymy się cały czas.
Jednym przychodzi to łatwiej - innym trudniej.
Cały czas możemy jednak usprawniać te umiejętności  -wystarczy popracować nad sobą.

DATA PUBLIKACJI: 2021-04-25 » Pozostałe aktualności