Pracodawca poszukując pracownika zwraca uwagę na zawodowy wizerunek kandydatów do pracy. Co może zaoferować? Jakie ma atuty? To niewątpliwe, że pracodawca chce powiększyć swój zespół o jak najbardziej kompetentną osobę.
Co to są kompetencje zawodowe?
To nic innego jak nasze predyspozycje zawodowe, uzdolnienia. Człowiek, w zależności od charakteru, posiadanej wiedzy czy doświadczeń życiowych prezentuje inne kompetencje zawodowe.
Podział kompetencji zawodowych:
Kompetencje twarde
to kompetencje specjalistyczne, wiedza z określonej branży oraz umiejętności praktyczne. Można je potwierdzić certyfikatami, świadectwami, dyplomami itp. Są to kompetencje mierzalne. To umiejętności, które można bez problemu zweryfikować podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Przykłady kompetencji twardych:
• obsługa pakietu MS Office
• prawo jazdy kat. B
• biegła znajomość języków obcych
• obsługa komputera i urządzeń biurowych
• znajomość programów księgowych
• obróbka graficzna zdjęć
Umiejętności te można rozwijać poprzez naukę, pracę na określonym stanowisku bądź udział w różnych kursach i szkoleniach.
Kompetencje twarde są też określane jako podstawowe, ponieważ brak określonych umiejętności automatycznie wykluczają nasz udział w rekrutacji na konkretne stanowisko.
Kompetencje miękkie
to umiejętności psychospołeczne, które dotyczą sfery osobistej jak i interpersonalnej. Skupiają się na postawach człowieka, jego zachowaniu oraz sposobie bytowania. Kompetencje miękkie jest trudniej zweryfikować na rozmowie rekrutacyjnej niż kompetencje twarde, ale nie jest to niemożliwe. Pracodawca może sprawdzić je podczas ogólnej rozmowy z potencjalnym kandydatem lub podczas symulacji np. pracy w grupie. Dowiedzieć się może w ten sposób jak radzimy sobie z powierzonymi zadaniami, w jaki sposób działamy i rozwiązujemy problemy.
Przykłady kompetencji miękkich:
• logiczne i analityczne myślenie
• zarządzanie czasem
• kreatywność
• radzenie sobie ze stresem
• umiejętność pracy w zespole
• asertywność
Coraz bardziej rośnie znaczenie kompetencji miękkich na rynku pracy. Nauka kompetencji miękkich nie jest taka prosta. Czasami potrzeba dużo czasu, by wyrobić w sobie umiejętność miękką. Dobrym sposobem na jej kształcenie jest udział w różnych działalnościach już na etapie edukacji. Trenować można w ten sposób umiejętność zarządzania czasem, pracy w grupie czy umiejętności interpersonalne.
5 kompetencji miękkich przydatnych w każdej dziedzinie
• zdolności organizacyjne
to umiejętność dobrej organizacji własnej pracy, wykonywanie powierzonych zadań w sposób profesjonalny i terminowy, radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych
• gotowość do rozwoju zawodowego
to chęć stałego poszerzania swoich kwalifikacji np. poprzez udział w kursach, szkoleniach itp.
• zdolności adaptacyjne
to umiejętność akceptowania oraz dostosowania się do zmian zachodzących na rynku pracy
• umiejętność współpracy
to umiejętność współdziałania z pracownikami firmy jak i z klientami, zachowanie profesjonalnej postawy podczas rozmów, a także zachowanie konstruktywności krytyki.
• umiejętności komunikacyjne i interpersonalne
to umiejętność komunikowania swojej wiedzy, przekonań i doświadczeń oraz umiejętność swobodnego prowadzenia rozmowy z osobami obejmującymi różne stanowiska w hierarchii organizacyjnej.
Zarówno kompetencje twarde jak i kompetencje miękkie mają wpływ na jakość realizacji naszej pracy. Posiadanie cech z obu tych grup określa naszą przydatność w pracy. Sytuacja na obecnym rynku pracy wymaga od nas stałego poszerzania swoich kompetencji.
Określenie własnych kompetencji zawodowych ułatwia dokonanie wyboru właściwej ścieżki zawodowej.
Skorzystaj z pomocy specjalistów MWK OHP:
• doradców zawodowych,
• pośredników pracy,
• specjalistów zawodowych
Serdecznie zapraszamy
Pośrednik pracy/Asystent EURES
Młodzieżowe Biuro Pracy w Warszawie
Bibliografia:
http://www.nieparzekawy.pl/baza-wiedzy/kompetencje-twarde-i-miekkie-co-to-jest
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kompetencje-zawodowe-przyklady-i-podzial
https://poradnikpracownika.pl/-czy-kompetencje-miekkie-sa-kluczem-do-sukcesu
https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kompetencje-miekkie-jakie-sa-najwazniejsze/2l2bx9t