Strona główna  >   Lista aktualności   >   A może....Franchising ?

A może....Franchising ?

Zapewne nie są Ci obce rozpoznawalne i słyszane marki takie jak: Big Star, Da Grasso, McDonald’s, Żabka, Telepizza czy Sphinx.

Są to nazwy największych franczyzodawców którzy oferują możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pod ich nazwą w zamian za uiszczenie wymaganej opłaty.

Czym dokładnie jest franczyza?  -  to długoterminowe, odpłatne udzielenie franczyzobiorcy pozwolenia, licencji, zgody na oferowanie produktów bądź świadczenie usług na w imieniu franczyzodawcy, a także używanie jego nazwy handlowej, logo firmy, znaku towarowego oraz stosowania przyjętych przez franczyzodawcę cen produktów.

Poniżej zostaną przedstawione sytuacje które ukazują franczyzę z dwóch stron.

Jako biorcę franczyzy -  przybliży nam historia Pana Nowaka, który planuje otworzyć sklep meblowy,  oraz dawcę franczyzy   - czyli Panią Kowalską, która zajmuje się wytwarzaniem i sprzedażą wyrobów jubilerskich.

Pan Nowak  - chciałby otworzyć w swojej miejscowości salon meblowy jednak nie ma doświadczenia w tej branży i istnieje prawdopodobieństwo że asortyment który zakupi,  oraz będzie sprzedawać nie znajdzie swoich odbiorców. W tej sytuacji powinien skorzystać z franczyzy. Dlaczego? Ponieważ salony meblowe, np. „Black Red White” - rozpoznawane są w całej Polsce przez co sprzedaż produktów tej marki nie wymaga dodatkowych środków pieniężnych które Pan Nowak musiałby wyłożyć na reklamę swojego salonu pod nazwą „Meble u Stefana”. W jego miejscowości jest kilka salonów meblowych które oferują przeciętny asortyment. Otwierając sklep pod zwykłą,  nic nie mówiącą nazwą  - Pan Nowak nie miałby szans wybić się wśród konkurencji.

Pani Kowalska  - zajmuje się produkcją i sprzedażą wyrobów jubilerskich. Jest to firma rodzinna która miała swój początek w małym,  przydomowym zakładzie. Z czasem asortyment firmy zaczął się powiększać i Pani Kowalska zdecydowała się otworzyć sklep jubilerski pod nazwą „Kolia”. Po kilku latach właścicielka otworzyła jeszcze dwa takie salony w innych miejscowościach. Sklepy posiadały charakterystyczne cechy: taki sam wystrój w każdym salonie oraz te same oferowane produkty. Z czasem firmy z całej Polski zaczęły zwracać się do właścicieli z prośbą o pozwolenie na sprzedaż jej wyrobów. Pani Kowalska nie mogła otworzyć większej liczby salonów ponieważ nadzorowanie produkcji i istniejących salonów zajmowało jej wiele czasu. Właścicielka wpadła na pomysł otworzenia sieci franczyzowej. Pomysł ten przyniósł jej wiele korzyści: marka stała się rozpoznawalna w całej Polsce a ona uzyskała dodatkowe źródło dochodu.

Taka forma biznesu, jak każda inna ma swoje zalety i wady, jednak tutaj trzeba je rozpatrywać pod kątem dwóch zaangażowanych stron -  czyli,  z punktu widzenia franczyzobiorcy oraz franczyzodawcy.

Zalety dla franczyzodawcy

  • zwiększenie punktów sprzedaży,
  • stały dochód z opłaty franczyzowej,
  • brak angażowania własnego kapitału,
  • pozostanie właścicielem marki

Wady dla franczyzodawcy

  • franczyzobiorca może zepsuć wizerunek firmy, np. poprzez towary gorszej jakości,
  • ryzyko wykorzystania know-how przez osoby postronne,
  • kontrola biorców,
  • przeprowadzenie szkoleń dla franczyzobiorców,
  • franczyzobiorca z czasem może stać się konkurentem (sytuacja gdy nie zostanie przedłużona umowa franczyzowa,
  • franczyzobiorca może zaniżyć wielkość sprzedaży aby uiszczać niższe opłaty franczyzowe.

Zalety dla franczyzobiorcy

  • możliwość z korzystanie z wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy, tzw. gotowy pomysł na biznes,
  • większe szanse na zysk gdy oferuje produkty znanych marek,
  • mniejsze ryzyko porażki.

Wady dla franczyzobiorcy

  • ponoszenie opłat franczyzowych,
  • brak samodzielności i niezależności w prowadzeniu działalności,
  • utrata możliwości kreowania własnej marki

Podsumowując…

na biznes na tzw. „własną rękę” -  powinny decydować się te osoby, które nie lubią podporządkowywać się zewnętrznie narzuconym procedurom, oraz znalazły odpowiednią niszę rynkową. Reszta osób powinna skorzystać z możliwości schowania się pod parasol rozpoznawalnej marki franczyzowej, która na starcie da im szansę na szybszy rozwój.

Autor tekstu – doradca zawodowy MCIZ Siedlce

DATA PUBLIKACJI: 2020-05-22 » Pozostałe aktualności