Kilka dobrych rad na temat właściwego przygotowania się do poszukiwania pracy
1. Stwórz profesjonalne CV, aby wyróżnić się na tle innych kandydatów.
Zastanów się, co tak naprawdę potrafisz, co Cię wyróżnia, jakie są Twoje mocne strony. Wiedza ta, będzie przydatna nie tylko podczas szukania pracy, ale także na etapie rozmowy kwalifikacyjnej.
Pamiętaj o tym, aby dopasowywać dokumenty aplikacyjne do odbiorcy i abyś wiedział o tym, co warto podkreślić. Wczytaj się w ofertę pracy i sprawdź, czego oczekuje od Ciebie pracodawca. Na tej podstawie stworzysz CV czy list motywacyjny.
Zapraszamy Cię do skorzystania z pomocy naszych doradców zawodowych, którzy pomogą w stworzeniu dokumentów aplikacyjnych bezpłatnie!
2. Stwórz list motywacyjny
Oprócz CV pamiętaj także o liście motywacyjnym, szczególnie jeśli pracodawca tego wymaga. Zdarza się, że pomijamy tę prośbę, bo wydaje nam się, że i tak tego nikt nie przeczyta - TO BŁĄD, poza tym - jeśli było to podkreślone w ogłoszeniu, Twoja aplikacja może w ogóle nie zostać wzięta pod uwagę, jeśli nie wyślesz potrzebnego dokumentu. List to doskonała okazja, by przekazać pracodawcy, dlaczego warto zatrudnić właśnie Ciebie .
3. Obserwuj branżę i ogłoszenia o pracę - cały czas rozwijaj swoje kompetencje.
Jeśli okazuje się, że chcesz objąć dane stanowisko, ale nie posiadasz wymaganych umiejętności, staraj się je nabyć. Zapisz się na konkretne szkolenie lub ukończ kurs online. Rozwijaj nowe umiejętności – być może w ten sposób „przypadkiem” odnajdziesz swoją ścieżkę kariery.
4. Stwórz profesjonalny profil na portalach o pracę, np. Pracuj.pl, GoldenLine czy LinkedIn i bądź aktywny w mediach społecznościowych.
Obecnie 94% rekruterów wykorzystuje LinkedIn do poszukiwania i sprawdzania kandydatów. Warto również stworzyć swój profil zawodowy na np. Facebooku i zadbać o jego wygląd.
5. Bazuj na kontaktach zawodowych.
Zajrzyj na profile swoich wymarzonych firm na Facebooku i sprawdź, którzy znajomymi je „polubili”. Być może część z nich jest również ich pracownikami – warto się do nich odezwać. Jeśli poszukujesz pracy, opublikuj na Facebooku i LinkedIn taką informację. Zapytaj rodzinę i znajomych, czy nie słyszeli przypadkiem o naborze na interesujące Cię stanowisko. Warto również skontaktować się z byłymi współpracownikami.
6. Obserwuj aktywność swoich wymarzonych pracodawców.
„Polub” profile firm na Facebooku, LinkedIn czy Instagramie. Sprawdzaj zakładki „Kariera” na oficjalnych stronach internetowych tych firm. W każdej chwili może się tam pojawić interesująca Cię oferta pracy!
7. Zarejestruj się w Urzędzie Pracy.
Zarejestruj się w swoim urzędzie pracy jako bezrobotny lub osoba poszukująca pracy. Możesz to zrobić na stronie praca.gov.pl. Znajdziesz tam również m.in. Centralną Bazę Ofert Pracy.
8. Bierz udział w targach pracy, giełdach pracy, itp.
Sprawdź, czy w Twojej okolicy nie odbywają się różnego rodzaju wydarzenia branżowe. Dobrą okazją do pierwszego kontaktu z pracodawcą są targi pracy.
9. Nie masz doświadczenia? Weź udział w praktykach, stażu lub wolontariacie.
W ten sposób dużo łatwiej rozpoczniesz karierę zawodową. Poza tym, wielu pracodawców zatrudnia praktykantów i stażystów na stałe, jeśli sprawdzą się już na starcie .
10. Zdobądź referencje od poprzednich pracodawców.
Jeśli masz dobre relacje z byłymi przełożonymi, poproś ich o napisanie referencji. Dzięki temu dokumentowi będziesz zdecydowanie bardziej wiarygodny dla potencjalnego pracodawcy.
11. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Wielu kandydatów nie przygotowuje się do rozmowy i nie zna odpowiedzi na najprostsze pytania. Jeśli nie popełnisz tego błędu, masz dużą szansę zrobić dobre wrażenie na pracodawcy.
Jeśli zapoznałeś się z zasadami i zastosujesz je w poszukiwaniu pracy – możesz być pewny , że zwiększysz swoje szanse na rynku pracy.
Autor tekstu - Pośrednik pracy- MCK Praga Południe