Muzyki słuchamy praktycznie wszędzie - w domu, jadąc samochodem, podczas uprawiania sportu i spotkań z przyjaciółmi, w sklepie, w pracy. Robimy to częściej niż, oglądanie telewizji czy czytanie książek. Muzyka pomaga nam się rozbudzić, poprawia nastrój, odpręża, zaś podczas joggingu czy na siłowni mobilizuje do ćwiczeń, a także pomaga szybko zasypiać i wydłuża sen. Muzyka niemalże towarzyszy nam przez cały czas. Dorosły człowiek w ciągu dnia, rozmowom towarzyskim poświęca do 7 % czasu a muzyce aż 15%. Jak podają statystyki 18 – latek w ciągu całego swojego dotychczasowego życia wysłuchał muzyki do 10 tysiąca godzin, czyli tyle samo ile zajmuje mu nauka w szkole.
Od danej sytuacji w której aktualnie się znajdujemy , naszego humoru, nastroju czy okazji zależy to, jaką wybieramy muzykę – jej rodzaj, styl, tempo. Słuchana muzyka daje wskazówki na temat tego, kim jesteśmy, jacy jesteśmy, a także może dać wskazówkę o naszej inteligencji. Upodobania muzyczne, wywodzą się również z naszej osobowości. Błędnym jest założenie, iż rekruterzy podczas zapoznawania się z CV kandydata nie czytają bloku, pod którym kandydat wpisuje swoje zainteresowań. Czasami zaczynają właśnie od tego punktu, ponieważ potencjalny pracodawca na ich podstawie określa realne hobby i zainteresowania kandydata, które mogą mu dużo powiedzieć o pewnych zachowaniach i cechach , które ubiegający się o pracę mógłby przełożyć wykonując określone zadania zawodowe.
Wiele osób myśli sobie, że…. - Nie mam zainteresowań, więc wpiszę muzykę. Dobrze. To prawda, że przy wielu obowiązkach domowych i codziennej gonitwie może nie każdy znajdzie czas na pasję, której oddawałby się codziennie po parę godzin. Wpisz w takim razie muzykę. I czy sądzisz, że samo takie stwierdzenie wystarczy? Niestety, chyba muszę Cię zmartwić - ale nie. Ogólnikowo wpisane zainteresowania nic nie powie o Tobie, a wręcz zasugerują rekruterowi, że nie jesteś interesującym kandydatem do rozmowy.
Muzyki nie tylko się słucha. Muzykę się komponuję, tworzy, produkuje, rozmawia i pisze się o niej. Pasjonować się muzyką to również interesować się biografią jej twórców. Każdy może być w inny sposób zaangażowany w to hobby. Dlatego nie zostawiaj tego słowa samego. Napisz: muzyka – komponowanie jingli do reklam, muzyka – pisanie tekstów piosenek, muzyka – historia jazzu lat ’20 w USA., Kiedy muzyka jest Twoim zainteresowaniem w sensie słuchania, rozwiń i tą kwestię. Dlaczego? Bo świadczy to o Twoim charakterze, osobowości. Profesjonalny, rekruter odczyta z Twojego gustu muzycznego dużo więcej niż Ci się wydaję. Takim rozwiązaniem, przykujesz jego uwagę i zachęcisz do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Nie obawiaj się, jeżeli chcesz wpisać disco polo czy arie operowe. Masz do tego prawo, to odpowiada Twojej emocjonalności i charakterowi. Fan disco-polo przeżywa swoją ulubioną muzykę tak samo, jak fan V Symfonii Beethovena. I nic w tym złego!
Zobacz jak po określeniu swojego gustu muzycznego możesz być postrzegany:
JAZZ, BLUES, ETNO, FOLK, LATINO, POEZJA ŚPIEWANA
Słuchający jazzu są postrzegani są, jako osoby otwarte i kreatywne, mające silne poczucie własnej wartości i wysoki poziom empatii.
SOUL
Soul to dźwięki spokojnych, pewnych siebie, kreatywnych i inteligentnych osób. Ci, którzy posiadają gust do muzyki soul, cechuje wiele pozytywów.
MUZYKA INSTRUMENTALNA, BEZ WOKALU
Wielu badaczy uważa, że gustowanie w muzyce instrumentalnej, bez wokalu, to oznaka inteligencji powyżej przeciętnej.
OPERA I MUZYKA POWAŻNA.
To jest muzyka ludzi otwartych na innych, na świat, ciekawych tego co nowe, wysoce inteligentnych, abstrakcyjnych umysłach.
POP
Słuchacze popu z topów list przebojów są zwykle bardziej pewni siebie, szczerzy i wolą tradycyjne rozwiązania, są bardziej wyrachowani i mają wyższe poczucie własnej wartości, ale są też mniej kreatywni i bardziej niespokojni.
HIP HOP, RAP
Słuchający rapu są towarzyscy. Fani hip-hopu wbrew pozorom wcale nie są bardziej agresywni od innych słuchaczy, za to mają ponadprzeciętne poczucie własnej wartości oraz łatwiej dogadują się z ludźmi.
ROCK I METAL
Istnieje wiele stereotypów dotyczących fanów heavy-metalu, rocka, panku, itp. Ich gust muzyczny oraz wygląd zewnętrzny, wywołuje u wielu ludzi poczucie braku zaufania, podejrzliwości i przekonania, iż są to jednostki szorstkie, niegrzeczne i pozbawione emocji. Natomiast słuchacz takiej muzyki jest miły, kreatywny, ale skryty i nieco niepewny siebie. Wielbiciele muzyki heavy-metal są w istocie delikatni i wrażliwi.
INDIE
Indie to słuchacze kreatywni, inteligentni i niedostępni, przy okazji często niemili, leniwi, pasywni, czasem z nerwicami i niskim poczuciem własnej wartości.
COUNTRY
Słuchacze muzyki country to pracowici i bezproblemowi w kontaktach z otoczeniem ludzie. Co ciekawe, są też emocjonalnie bardzo stabilni. Fanami muzyki country są osoby raczej nieśmiałe, choć pracowite.
MUZYKA KLASYCZNA
Muzyka klasyczna to najczęściej muzyka ludzi lubiących samotność, ale dogadujących się z samymi sobą oraz ze światem. Muzykę klasyczną preferują osoby również o wysokim poczuciu własnej wartości, lecz nieco nieśmiałe i zamknięte w sobie.
MUZYKA NIEZALEŻNA I ALTERNATYWNA
To z kolei królestwo inteligentnych i kreatywnych, którzy - mimo pozorów aktywnego poszukiwania nowych obszarów rzeczywistości - są w istocie nieco bierni, leniwi, uparci i pełni rozmaitych niepokojów, które przy ich niskim poczuciu własnej wartości często ocierają się o stany depresyjne.
REGGAE
Fani reggae to osoby spokojne i towarzyskie o dużym poczuciu własnej wartości, jednak nielubiące ciężkiej pracy.
DANCE
Dance lubią ludzie asertywni i otwarci, osoby kreatywne i towarzyskie, lecz nieco szorstkie w relacjach z innymi ludźmi.
Powiedz, jakiej słuchasz muzyki, a powiem ci, kim jesteś.
Podsumowując: nie wahaj i nie bój się zamieścić swoich zainteresowań w CV - może to być Twój atut na etapie wysyłania CV.
Czasami, nie wszystko idzie nam na rozmowie kwalifikacyjnej tak jakbyśmy chcieli, możemy wtedy rekrutera zaciekawić swoimi zainteresowaniami, a w szczególności wtedy, kiedy napiszemy coś zaskakującego, np. interesuję się muzykami stylów heavy metal, ich biografiami i pasjami. Intrygujące? Dla rekrutera tak. – wykorzystaj to!
KILKA CIEKAWOSTEK O ZAINTERESOWANIACH ZNANYCH MUZYKÓW.
Michael Balzary z Red Hot Chilli Peppers - hoduje pszczoły, ma na swojej posesji trzy ule, które łącznie mieszczą blisko 60 tysięcy tych owadów. Zrobił to po tym jak dowiedział się, że pszczoły wymierają.
Założyciel i gitarzysta zespołu Queen, ma na swoim koncie także sukcesy naukowe. Brian May interesuje się astrofizyką i astronomią. Hobby doprowadziło go finalnie do napisania i obronienia pracy doktorskiej. May uzyskał tytuł doktora w 2007 roku, a ponadto jest współautorem książki "Bang! The Complete History of Universe".
Beyoncé pasjonuje się grami komputerowymi. Piosenkarka dorastała, grając w kultową grę „Super Mario”. Do tej pory w wolnych chwilach uwielbia gry video, szczególnie z konsoli Nintendo Wii. W Polsce podobną pasję co Beyoncé ma Agnieszka Chylińska, która przepada za... Simsami!
Justyna Steczkowska - piosenkarka - interesuję i spełnia się w fotografowaniu.
Rod Stewart, jest właścicielem potężnej kolekcji miniaturowych kolejek. Ma w swoim domu kilka ogromnych makiet miast połączonych siecią torów. Oprócz samych pociągów kolekcjonuje także modele starych dworców i stacji kolejowych.Ze swoją pasją nie rozstaje się nawet podczas długich tras koncertowych. Zdarza mu się wynajmować w hotelach osobny pokój, który przeznacza dla swoich parowozów i wagoników.
Rudowłosy lider Megadeth- przygarnął znalezionego na śmietnisku kucyka imieniem Rocky i spędza z nim każdą wolną chwilę.
Gitarzysta Rivers Cuomo z rockowej grupy Weezer, ma również jak nietypową pasję - dzierganie na drutach.
Basista britpopowego Blur, ma totalnego fioła na punkcie aromatycznych przysmaków i hoduje – sery. W swoim gospodarstwie trzyma kury, które chwali za wyjątkowo dużą nośność i smaczne jajka.
Autor tekstu - Małgorzata Kryszyłowicz - doradca zawodowy
MCIZ Warszawa
Źródło:
PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA, 2009 * tom 14, nr 3, s. 53–64
Audiomarketing - problematyka badań. Studia i Materialy Polskiego Stowarzyszenia Zarzadzania Wiedza / Studies & Proceedings Polish Association for Knowledge Management. 2011, Issue 50, p237-246. 10p.
North A.C., Hargreaves D. J., Psychologia społeczna i stosowana muzyki, Oxford University Press, Oxford 2008.
https://rockradio.tuba.pl/RockRadio/7,136360,24431396,niecodzienne-zainteresowania-gwiazd-klasyki-rocka.html
https://zloteprzeboje.tuba.pl/zloteprzeboje/56,162811,22357127,rod-stewart,,9.html
https://www.antyradio.pl/media/galeria/109641/109648/2